Siete a dostupnosť firiem automobilového priemyslu na Slovensku
  » späť na hlavnú stránku projektu KEGA
 


Mapové výstupy
 Priestorové rozmiestnenie firiem automobilového priemyslu na Slovensku podľa ich pozície v dodávateľskej sieti v roku 2018
 Priestorové rozmiestnenie firiem automobilového priemyslu na Slovensku podľa ich pozície v dodávateľskej sieti v roku 2018 (podľa počtu zamestnancov)
 Priestorové rozmiestnenie dodávateľskej siete a časová dostupnosť dodávateľov k závodu Kia Motors Slovakia
 Priestorové rozmiestnenie dodávateľskej siete a časová dostupnosť dodávateľov k závodu Jaguar Land Rover
 Priestorové rozmiestnenie dodávateľskej siete a časová dostupnosť dodávateľov k závodu Group PCA Slovakia (Stellantis)
 Priestorové rozmiestnenie dodávateľskej siete a časová dostupnosť dodávateľov k závodu Volkswagen Slovakia


Hlavné zistenia

Pri identifikácii priestorových vzorcov časovej dostupnosti medzi dodávateľmi Tier-1 až Tier-3 a montážnymi závodmi sa hypotéza o geografickej blízkosti dodávateľov úrovne 1 potvrdila. Tier-1 dodávatelia sa nachádzajú v blízkosti montážnych závodov, aby uspokojili požiadavky JIT a JIS montážnych závodov. V priemere sú dodávatelia Tier-1 lokalizovaní do 80 minút, Tier-2 do 84 minút a Tier-3 v rámci intervalu dostupnosti 89 minút.

Mapy 1 (A, B, C, D) nám pomáha vizualizovať priestorové rozloženie siete dodávateľov k jednotlivých montážnym závodom. Konkrétne ukazuje, že 50 % všetkých dodávateľov Tier-1 sa nachádza do 85 minút od VWS, 56 minút od Stellantis, 104 minút od KIA a 70 minút od JLR. Priestorový vzorec dodávateľov Tier-3 je viac rozptýlený. 50 % všetkých dodávateľov Tier-3 sa nachádza do 107 minút od VWS, 74 minút od Stellantis, 96 minút od KIA a 74 minút od JLR. Zaujímavé sú rozdiely v umiestnení dodávateľov podľa ich postavenia v dodávateľskej sieti do jednotlivých montážnych závodov. V prípade VWS, ktorá sa etablovala na Slovensku v roku 1991, a Stellantis, ktorá sa nachádza 60 minút jazdy od VWS, rozdiel v časovej dostupnosti medzi umiestnením dodávateľov Tier-1 a Tier-3 bola 22 minút resp. 18 minút. V prípade KIA s cezhraničným dodávateľským prepojením a JLR, ktorá sa na Slovensku etablovala v roku 2018, tieto priestorové zákonitosti zanikajú. Rozdiel v časovej dostupnosti medzi umiestnením dodávateľov Tier-1 a Tier-3 je znížený na 8, resp.. 7 minút. V prípade spoločnosti KIA je časová dostupnosť 50 % všetkých dodávateľov Tier-3 o 8 minút nižšia v porovnaní s 50 % všetkých dodávateľov Tier-1. Jedným z dôvodov nižšieho zastúpenia tier-1 dodávateľov je skutočnosť, že montážny závod KIA je súčasťou automobilovej skupiny Hyundai, ktorá má montážny závod v českých Nošoviciach, 120 minút od Žiliny.


Stiahnutie príspevku zo stránky časopisu

» http://www.humannageografia.sk/clanky/WA51_272285_r2022-t95-no2_G-Polonica-Rusnak.pdf



 
  Stránka je súčasťou projektu KEGA | Projekt č. 047UK-4/2021 | Priestorové nerovnosti a znevýhodnenia vo výuke humánnej geografie: geoinformatika inovatívne
© Katedra ekonomickej a sociálnej geografie, demografie a územného rozvoja